tisdag 24 mars 2009

Gremeljer! Dagens ord!

Det finns många konstiga ord i skärgårdsfolkets tungomål.

I stockholms skärgård kan man höra att gammalt folk "inte ör va di sejer" (inte hör vad du säger)... Och många unga och utomsocknas har problem med att förstå vad gamlingarna säger!

Så hör du någon gamling kommentera "gremeljerna" i redskapsboden eller i översta lådan i köket så vet du nu att en "gremelj" är en sak, eller en grunka, möjligen också en mojäng.
Och flera "gremeljer" är ofta en osorterad röra av "bra ha saker" samlad på samma plats!

Bra ord va?!?
Topplista för Bloggar

2 kommentarer:

  1. Ha,ha, ha!
    Fantasktiskt med ett ord som kan ersätta "grunka", "mojäng" och "bra ha saker".
    Ett alldeles ypperligt ord för min make, ska genast rapportera!

    http://mammagladh.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Hej hej!
    Jag vet inte om du såg min kommentar på din andra blogg så jag skriver och frågar här också. Jag undrar vad du tar för såna där fina hängseljeans som du har sytt.
    Tycker dom var skitcoola och vet en unge som hade passat kanonbra i såna! :-)

    SvaraRadera