tisdag 17 mars 2009

Allt är en fråga om inställning!

Leva bör man, annars dör man! Så sant som det är sagt!

Dagens lärdommar handlar om inställningen till livet...
Man kan välja att se på livet som att det är en lång, krokig, jobbig, stapplig, snubblig och uttröttande väg som slutar i ett stup six feet under the gräsröterna... Allt som händer en under livets gång är bara till för att djävlas och göra livet ännumera värdelöst ( ja, jag har faktiskt resonerat så här förut under mörka stunder)

eller...

Så kan man välja att se livet från den ljusa sidan och se livet som en spännande, slingrande stig som ibland tar oanade svängar upp i luften och ner i underjorden och upp igen för att sedan fortsätta (i Niangiala tex)!

I dag var en sån där dag när allting faktiskt djävlades från första början när jag vaknade!
Vi skulle stressa ner till Norrtälje och barnläkaremottagningen, 10.40 skulle vi vara där! 40 minuter tar bilresan dit!
Först väcka en sovande ettåring, på med kläder, stressa stressa, klockan är 9.45, fan vart är MÖSSAN? Leta efter mössan... Äh, den ligger väl i bilen då, tittar på klockan 9.55. Springer ner till bilen, men vad nu då? Lillen har inga skor eller strumpor??? Upp igen, på med skor och strumpor.
När vi väl sitter i bilen är klockan 10.00!
Fan, vi hinner inte tanka, mätaren står på rött!!! Ja, ja, det får bära eller brista! Det är ändå bara 4 mil!
Halvvägs så är det en en lång kö med bilar efter en plogbil och en traktor som kör i 30km/h. Kommer om dessa, inne i Norrtälje 10.35!
Ska bara hitta en parkering, Nix! INGA platser vid sjukhuset, hittar en parkering några gator bort, 10.40! SPRINGER med lillen i famnen, väl framme i reseptionen (10.47) hasplar jag fram Lillens namn och personnummer och ursäktar att vi är lite sena... (Men vilken tur att vi inte fick soppatorsk!)
"Nej men ni är inte alls sena!" Svarar damen i barnläkarmottagningens reception. "Vad då?" Undrar jag, 10.40 skulle vi vara här!
"Ja, det är alldeless riktigt! 10.40 är tiden! Men ni är nog väldigt tidiga skulle jag vilja säga..." Hon fnissar lite "Ni har inte tid förens nästa tisdag!"

!!!!!!

Ja, jag kunde ha blivit rasande arg! RASANDE, allting djävlas, hela livet är emot mig!!!

Men, nej, jag började fnissa jag med!

När vi kom hem skulle vi handla blodpudding till middag, jag betalar i kassan och går därifrån! Utan blodpudding! Kassörskan kommer utspringande från konsum, viftar med blodpuddingen och ropar så alla på centrum vänder sig om!

Vilken dag!

Topplista för Bloggar



2 kommentarer:

  1. Jösses, vad tokigt det blir ibland!

    http://mammgladh.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jo, det har redan blivit bättre med rutinerna. Vi får släpa henne ur sängen vid åttatiden, men hon har redan vant sig vid att inte sova två timmar till lunch och hon somnar runt 21-tiden istället för 23-tiden och det på bara 5-6 dagar!

    Det vore kul att göra din hemsida sen! Håller du fortfarande på med medeltids/vikingakläder? Har du även sysslat med levande rollspel eller hur kom du in på att sy just såna kläder?

    Ja, egentid är något som vi precis återupptäckt den här veckan. Max 2 kvällar i månaden fick vi vara ensamma förr. Det är ju underbart att båda kan vara hemma och lediga samtidigt! Det man missar nu är ju sovmorgon på helgen, men det får vi leva med. :-)

    Hoppas att det går bra för er att dra ner på snuttningen! Molly snuttar något otroligt dagtid fortfarande. Men den här veckan har hon iaf ätit väldigt bra med mat (utan att vi gjort något), så det är ju bra iaf. Hon brukar amma vid 6 och vid 7.30 (varav jag går upp efteråt) så det kan väl ses som okej tycker jag. Hon får gärna ta bort 6-målet, men tja, jag är inte vråltrött och klarar mig på 8-8,5h sömn numera (var tvungen att sova 10-11h förr för att orka med dagen), så det känns inte som något stort problem. Men vi måste lära henne att somna hemma med sin pappa. Jag orkar inte natta henne med tutten resten av livet. ;-)

    Hur går det med EC-boken föresten? Och hur går det med EC:andet? För oss går det dåligt. Vi hade väl en plan om att potträna henne på riktigt (dvs. köra utan blöja och sätta på pottan ofta), men det finns verkligen ingen som helst energi till det nu. Jag sitter och programmerar/designar hemsidor hela kvällarna till mina extrajobb så det finns inte mycket tid över till något utöver måsten. Men snart kanske vi sätter igång. Hade gärna velat få henne blöjfri nu till i höst då hon ska börja på dagis.

    SvaraRadera