torsdag 14 maj 2009

Pappa Banan?!? Ett magiskt ögonblick! Första orden?

Vad rör sig i barns huvud??? Jag undrar det i bland!

Lillen är nu 14 månader och har precis börjat peka på saker. I morse när vi åt frukost pekade han på en banan och hoppade lite i sin stol (det betyder "Vill ha")
Jag tog bananen och frågade om han ville ha banan, lillen var tyst (det betyder oftast " ja". Är det någonting han inte vill skakar han på huvudet väldigt tydligt och länge!)

När jag börjadde skala bananen pekade han på sen och sa:

(ja vad då??? han pratar inte än, det har mest varit ljud som "mam-am-mam", "bau-bäu-bau" osv..)

Vad sa lillen då när han pekade på bananen?

(Är ni nyfikna nu?)

"Pappa"

Lillen pekade på en banan och sa "pappa"!?!

Sedan skrattade han och pekade på mig och sa ...
...(Nu vill ni allt tro att han sa banan va!)
Han sa: "Mamma"

Ett magiskt ögonblick!!!

Men varför undrar jag bara.... kallade han bananen för pappa???
Topplista för Bloggar



3 kommentarer:

  1. Han kanske tycker att pappa ser ut som en banan? Eller så kanske pappa var den som behövde bananen mest?

    //Svägerskan

    SvaraRadera
  2. Vad kul med ord!
    Pappa=banan
    Hmm, Lillen kanske ville ha båda lika mycket, och så ver det enklare att säga pappa för att det ändå hör ihop med mamma?
    Jag vill också veta mer om vad som rör sig i barnens huvud.

    Rabarber är en stor favorit här hos oss. Önskar jag hade någonstans att plantera ett gäng.

    http://mammagladh.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Hade han kunnat säga meningar hade han nog sagt "pappa, sno dej på med bananen".
    Eller så tycker han att pappa ser ut som en av bananerna i pyjamas :)
    Gulligt med första orden. (Längre fram får dom lära sig att hålla tyst)

    SvaraRadera