torsdag 7 maj 2009

Baka baka liten kaka!

Finns det någon vänlig själ som läser min blogg och kan tala om vad jag gjorde för fel???
Jag har kommit in i en mannagrynsperiod! Och jag hittade det här häftet hemma hos mamma som skräpade
Jag skulle baka en kaka som sagt!
Det står ingen tidsangivelse men det tänkte jag fixar sig ;) Jag är ju ändå ganska van att baka!
"Ej för het ugn" tolkade jag till 175grader eftersom "het ugn" är ca 200-225 grader?
(Jag misstänker att det var här det gick fel.... Torde kakan ha bakats i ca 150grader kanske?)


Härligt med reklam!!!!
(tyvär står det inte när häftet är tryckt...)


Jag äger ingen elvisp av den enkla anledningen att man får så snygga underarmar av att vispa maräng för hand!

Snyggt va? Persilja hade ett inlägg om just att vispa förhand!
Jag har en sådan visp! Men det går snabbare att vispa maräng förhand än med den! (snabbare än elvisp också tycker jag!)

Resultatet!
Det ser kanske inte så illa ut, men det är är en pytteform för barn!!!
Total MISÄR!!!!
Jag tror att felet var att jag öppnade ugnsluckan för tidigt (svårt att veta när kakan börjar bli brun) och att den stod för varmt!
Så jag sänkte ju såklart värmen på ugnen och lät den stå men vad hjälper det när kakan redan sjunkit....
Kakan smakar ju inte illa trots att den blev misslyckad, det blev lite som lite fluffigare mannagrynspudding...
Jag får koka saftsås i morgon kanske!
Men jag ger mig inte, jag ska baka den igen!!!
Envis som synden som jag är;)

Topplista för Bloggar



3 kommentarer:

  1. Det är bra! :) Skam den som ger sig!

    Kram Saknar er alla!

    SvaraRadera
  2. Tycker du är duktig kära svägerska... Man ska inte ge upp någonsin... :) Nästa gång blir den perfekt...

    SvaraRadera
  3. Mannagrynskaka lät gott, jag tyckte din såg lyckad ut. Men det säger ju bara vad vi har för standard på våra bakningar. Det är oftast barnen som bakar och där betraktas det mesta som lyckat och det ser inte ut på långt när som ditt. ;D

    SvaraRadera