fredag 9 januari 2009

Ska jag skämmas för att vara den perfekta mamman?

Det här är sådant som inte får skrivas, knappt ens nämnas eller ens andas om för då får alla andra mammor prestationsångest….
Jag känner inte igen mig i de flesta mammors problem.

TYVÄR!

Det känns hemskt att inte kunna sitta och prata barnproblem med andra mammor! Att jag skulle bli en annorlunda mamma visste jag! Men på det här viset? Nää! Varför får inte jag vara med och klaga och känna gemenskap? Jag får aldrig vara med….

De flesta har problem med amningen, inte tillräckligt med mjölk osv För mig sprutar mjölken till höger och vänster hela tiden!

Barnet sover dåligt på natten, inte här inte! Lillen vaknar två gånger per natt! MAX! Detta innebär också att han aldrig skriker på natten, (men han kan faktiskt göra det på dagen! Men det är inte synd om mig för det! Lyckliga mig som har en bebis som bara skriker då!? Vaddå? Ska jag vara glad att han skriker?)

Vi har inga problem med röda rumpor, utslag eller exem, stackars mig som aldrig får byta bajsblöja! Stackars mig som aldrig behöver klaga över att trottoarerna är för smala, att jag aldrig har problem med att komma in i butiker osv. Stackars mig som inte har körkort på barnvagn, stackars lillen som inte fick åka barnvagn före sex månadersålder.

Och nu till det syndigaste av allt, dessa diskussioner om att komma i form! Hur ska jag bli av med mammamagen? Jag lockas inte av mamma tidningarnas omslag med texter som “5 sätt att få platt mage” osv,… Stackars mig som inte behöver svettas och svälta mig i form! Jag äter kakor, bullar tårtor och tre månader efter graviditeten hade jag två, TVÅ (!!!!) CENTIMETER kvar till mitt idealmidjemått! Stackars mig för att jag är glad att kilona bara rinner av mig(!) för jag får inte tala om det för någon för då skryter jag!

Jag kommer aldrig få dela med mig av min glädje av att vara den perfekta morsan för andra mammor kommer bara att vända mig ryggen….

Varför måste jag sitta tyst och skämmas för att jag inte har några problem andra mammor kan hjälpa mig med? Varför får jag aldrig klaga över mitt barn och mitt föräldraskap som andra mammor gör?

Det är ensamt att vara en perfekt mamma med ett perfekt barn! Stackars mig!

Topplista för Bloggar



3 kommentarer:

  1. *skrattar gott*
    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst. :-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag måste ju påstå att jag är djävligt bitter för att jag är så perfekt ;-)

    SvaraRadera
  3. Men vet du vad, du är inte ensam!
    Jag är också en perfekt mamma och det är ju för att du är sådär extremt perfekt som jag tycker så mycket om dig! Visst finns det väl småsaker vi kan gnälla om ihop? Till exempel så är ju sjalkontot aldrig tillräckligt stort och vänta bara tills Lillen är stor nog att förstå att sjal/sele kan betyda att man kan råka somna - helt emot sin vilja! Då kan du instämma i min klagosång över sjal- och selvägrannde barn!

    Stor kram
    /Ylvisens mamma

    SvaraRadera