lördag 24 januari 2009

Dammsugaren som sög suger inte längre- men det är precis det den gör! Suger!

Det svenska språket kan vara väldigt svårt ibland!

Som ni vet använder min generation ordet "suger" när man vill beskriva någonting negativt, säga att något är dåligt. Ett exempel kan vara "Det här (tv)programmet suger!" Det betyder "Det här (tv)programmet är verkligen tråkigt/dåligt!"

När man kommer till ej tillfredställt fungerande dammsugare kan dessa nya betydelser bli ett mysterium för äldre generationers öron.

"Dammsugaren suger inte upp skräpet på golvet- jävla skitdammsugare som inte suger!" har min mor vräkt ur sig otaliga gånger den senaste tiden. Hon har varit arg och irreterad på "dammsugarhelvetet" (min mor svär tom mer än mig)
En dag när jag var hos mina föräldrar hörde jag detta; "Sug då förhelvete! Jag beeer, sug, sug bara liiite liiiite hundhår! Ja se så, sug då! Va faaan, SUG!!!" efter försöken om övertalning och diplomatsisk argumentation vände hon sig snyftande mot mig och sa med skälvande röst "Den suger inte längre" och snyftade lätt.
Det var då jag sa det "Ja men det är ju just det den gör!" Min mor såg frågande på mig "Suger!" förtydligade jag! "Din mammsugare suger! Det är så den nya generationen säger när något är dåligt!"


Häromdagen när vi kom ner och hälsade på mötte jag min mor i dörren, hon hade ett stort leende på läpparna och sa " Den suger! Dammsugaren suger igen!" Sedan tänkte hon efter... "Just det, dammsugaren suger inte längre! Jag är så jävla glad!"
Topplista för Bloggar



2 kommentarer:

  1. Jag undrar hur hon fick fart på den igen? Din mamma låter som mig, fast när det gäller dammsugarhelvetet så slänger jag in den i skåpet igen om den inte vill. Sen sätter jag på mig skorna.

    SvaraRadera
  2. Hon skruvade sönder hela sugmunnstycket (och lagade!), som jag hävdat under de senaste 7 åren behöver bytas ut.

    SvaraRadera