fredag 31 oktober 2008

Golfbollar som husdjur?!?

(Taget från "Dårhuset" Publicerat 27 oktober 2008)
Jag har känt att vårat hem varit lite “naket” sedan våran ödla flyttade (han blev deprimerad när jag började jobba heltid på dagtid), detta var för ett och ett havlt år sedan…

Jag har sedan dess försökt övertala mannen som jag lever tillsammans med att vi behöver ett nytt husdjur!

Jag försökte med hundar… “NEJ! De måste prommeneras, har vi inte tid med!” Jag försökte be snällt med stora tårfyllda ögon, jag försökte med envist argumenterande och utpressning- Det förblev resultatlöst….

Jag försökte med katt, med liknande övertalning som ovan- Resultat uteblev…

Jag Kom på den briljanta idén att en pappegoja (!) det är mysigt! Jag läste på i hemlighet för att verkligen veta vad jag eventuellt skulle ge mig in i, gav mig i kast med papegojforum och läste och läste, övade in repliker som jag kunde ta till vid en eventuell (förutsatt) argumentation krävdes….

Resultatet blev ett tveklöst “Nej, nej och ÅTER NEJ!!!!” med ett efterföljande “… skaffa några fiskar då…”

“Fiskar…” Jag smakade på ordet….

Jag är uppvuxen på sjön, pappa var fiskare, jag ääälsar fisk!!! Stekt, rökt, kokt (i soppa), rå (sushi), men hemma? Näää…. Det går ju inte att kela med fiskar….

Sommaren gick och hösten började närma sig med stormsteg, plötsligt känns lägenheten så där naken igen… “Hur var det nu med husdjur nu igen?” frågade jag lillens pappa, tänkte försöka få honom att vekna inför tanke på en papegoja nu när vi har ett litet barn (som låter konstant - ingen skillnad mot en papegoja, tänk om vi hade fått tvillingar! *hehe*)

Vad blev det då?

Taa daa!

En anorlunda papegojbur, flygfiskar kanske?
Golfbollar eller pearlscales kallas de, en avelsform på slöjstjärtar!



"Taskmörten" döpte vi den här till...

Och det här är “Lipsillen”

Jag vet! Vi har dålig humor!

Gissa vad våran mal heter då? (tyvär vill han inte vara med på bild i dag) “Volta” efter den gamla dammsugaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar