torsdag 16 april 2009

Filmer som format, skapat och fostrat mig till den jag är i dag...

...eller något sånt, typ liknande... Kanske?

Min kära pappa har en förkärlek till gamla historier om smugglare, gangsters, pirater och riddare, cowboys och indianer.

Bugsy Malone var en sådan film som vi såg tillsammans, tänk, mina föräldrar förstod nog inte att den inte var avsedd som barnfilm! Jag minns att jag tyckte den var väldigt obehaglig, men den är väldigt fin tycker jag nu när jag sett den igen som vuxen!


Bonanza, det var en serie som jag och pappa satt och tittade på så ofta vi kunde! Hoss och Little Ben var mina favoritfigurer!


En tv serie som även engagerade min mamma var Lilla huset på prärien!
Här är ett helt underbart klipp på när Laura brottas med sin "ärkefiende" klasskamraten Nellie! De är ganska gamla här, Nellie dejtar Almanso (Manly som Laura kallar honom) vilket gör Laura fruktansvärt svartsjuk *he he* (men det är ju hon som tillsist vinner Manly ;D )


Särskild "far och dotterhumor" presenteras nedan så som Charlie Chaplin!


Plankan


Åsa-Nisse är fylld med underbar humor!


Alltså gamla svenska långfilmer, vad kan gå upp emot det?
Det är ju såååå underbart!


Nä, nu är det god natt för mig åter igen!

Topplista för Bloggar


6 kommentarer:

  1. Lilla huset på prärien, åhh, en favorit när jag var yngre. Fast jag kommer inte ihåg så mycket av serien. BugsyMalone är en av makens favvosar, likaså Åsa-Nisse!
    http://mammagladh.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni haft en trevlig helg!

    http://mammagladh.blogg.se/2009/april/mot-besiktning.html

    SvaraRadera
  3. Lite dåligt med uppdatering här vännen!!!
    Samma på min sida dock.. Tänkte höra om du kanske kan tänka dig att sy lite?? Du som kan menar jag är ingen brådska dock är inte förrens i slutet på september som vi skulle behöva sakerna om du har lust...

    Jaja kram Svägerskan hoppas allt är bra med er annars.

    SvaraRadera
  4. Åh- Tack! Vilken nostalgi. jag säger bara filmer som format mig: Bugsy malone, paper Moon, Carrie, A clockwork orange och ja jag erkänner jag ville nog vara lite som Laura ( eller inte) i lilla huset på ptärien. Ooops jag glömde ju- Grease. herre gud, till och emd kilalrna i klassen ville ju se ut som Olivia Newton john!

    Tack!

    SvaraRadera
  5. Ja just det! Jagh glömde ju Grease!!! Ojdå... Det får bli ett inlägg om det också när jag har tid!

    SvaraRadera
  6. Vi ska på bal på slottet!!! Gränsöslott i v-vik dock hehe. Men men är det bal så är det skulle behöva en frän smoking till lille grabben och en fin klänning som anstår en liten bestämd dam.. Tror du att det kan fungera... ??? Sen är jag halvkär i de där snickarbyxorna du syr vad tar du för dem??? /svägerskan

    SvaraRadera