tisdag 14 april 2009

Handbok i hur man dränker en båtmotor och torkar tårarna av en båt

Den årliga, traditionsenliga Stressen (med stort "S")petade in en pansarbeklädd, skottsäker sko mellan dörren och dörrkarmen när jag ovetande öppnade dörren på morgonen till Påskdagen (lördags), snabb som en vessla försökte jag smälla igen dörren framför näsan på Stressen, men icke!!!

Som sagt, Stressen fick in sin fot i dörrhålet... Nu på tisdagskvällen försöker man pusta ut, utan något vidare resultat, mer stress är på intågande då Stressen har skickat ut inbjudningar till hela släkten Stress...

Nåja, på Påskaftonen började jag bottenmåla båten inför sjösättningen som (då) skulle ske denna kommande helg! Lugn och ro med andra ord!
På Påskdagen (lördag) fick vi reda på att vi inte längre var uppbokade i går (måndag) som vi egentligen skulle vara. Innan vi blev uppbokade var denna måndag den planerade sjösättningsdagen men sedan blev den uppskjuten som sagt, båtprojektet fick tillåtelse att ta lite välförtjänt vila (i helvete heller).
Men nu var vi helt plötsligt inte upptagna längre på Annandag påsk och som alla vet så ska en träbåt i sjön så tidigt som det bara går (särskilt min som jag "misshanldlar" under vintern till följd att den lätt spricker upp med konsekvener som tenderar att låta "blubb" "Blubb"...)

Så! Nu hade vi bara en och en halv dag på oss att göra iordning båten! Vi måste självklart skölja ur glykolen ur motorn så det inte hamnar i sjön!
Att spola ur motorn är en enkel sak man gör följande:
*Fäster trädgårdsslangen på kylvattenintaget
*Har en anordning som samlar upp utpasserande glykolblandat vatten
*Sätter på ett lätt tryck på vattenslangen
*Startar motorn och låter den gå så under någon minut
*Stänger av vattnet
*Stänger av motorn
KLART!

Nix, Ner till punkt tre fungerade allt, SEDAN:
*Motorn startar inte
*Motorn startar fortfarande inte (vattnet är fortfarande på)
*motorn startar inte! Vad har hänt?
*Nallen och min pappa mixtrar med motorn
*Nallen och min pappa mixtrar med motorn och har två "annhöriga" män hängandes över relingen och försöker lista ut varför motorn inte startar, jag trötnar på dessa fyra män, dessutom har lillen vaknat och vi går därför där ifrån
(observera att det fortfarande är tryck på vattenslangen)
*Det fortsätter att funderas och kommenteras, goda råd haglar i luften liksom passande illmariga kommentarer!
*PLÖTSLIGT (!!!) börjar det spruta ut VATTEN ur motorn där det normalt sett endast ska komma in LUFT! (detta är INTE bra!!!)

Detta är receptet på hur man dränker en motor!!!
(Felet varför den inte ville starta var att batteriet var dött)
Allt detta kräver MASSOR med merjobb!!!! Dränk ALDRIG en motor!!!!!

I går sjösatte vi dock äntligen! (Liksom många andra under dagen)
Den flöt kunde vi konstatera liksom att den även fortsatte att flyta!!! (Förra året sjönk den! Tack och lov UTAN motor)

När en träbåt tar in vatten, endast i droppar (inte som förra året då det fullkomligt forsade in vatten) säger man att den gråter! Man kan också såga att den tårar!

I dag hämtade vi båten och bogserade den hem till våran hemmahamn med hjälp av grannen Gringubbe, tyvär orkar jag inte berätta om det då jag börjar bli så trött att jag ser dubbelt nu. *Zzzzz*

God natt!!!

Topplista för Bloggar

1 kommentar:

  1. Du är för rolig! Härligt med sjösättningen! Vilken är er hemmahamn?

    http://mammagladh.blogg.se

    SvaraRadera