torsdag 18 december 2008

Traditionerna går i stöpet, ett i ett....

Jag älskar traditioner! Själva tanken...

"Det här receptet är mammas, som var hennes mammas, som ärvdes av hennes mamma..." ni förstår vad jag menar! Jag tycker det verkar underbart, att veta att de här kakorna eller bullarna smakar precis som de gjorde när gammelmormor bakade dem. Vilken trygghet! Jag tycker det är underbart!
Sååå....
Varför kan jag inte lyckas hålla mig till recepten, en endaste gång?


Jag ska hela tiden testa att göra lite annorlunda... Det ska exprimenteras, det kan ju bli godare?!?


Nja- det beror ju på... ingefärssorbénsom jag gjorde i sommras var väl sådär.... Likaså min senaste äppelkaka (kan bero på att jag glömde bakpulvret *hoppsan*)

Nu är jag inne på fjärde pepparkaksdegen, den här är exprimenterad... men bara lite... för jag vill att de ska smaka som mammas (här har faktiskt exprimenten en viss nytta! Jag får inte äta mjölkprodukter- alls- för lillen har mjölkallergi! (stooor skillnad mot laktosintollerans, minsta lilla mjölk och lillens mage imploderar i en hel vecka!)
Och den här senaste degen blev faktiskt så god att jag inte tror det hinner bli några kakor av den!

Jag tror det är någon som går och nallar i bunken!



För er som inte tål mjölk eller råkar vara veganer så kommer här ett riktigt gott recept!
Riktigt goda och lättbakade pepparkakor
150g mjölkfritt margarin
2dl sirap
2 dl vatten

Kryddor
(enligt orginal receptet som påminner om köpedeg:
1msk av vardera ingefära, nejlikor, kanel)
Jag hade i dubbelt så mycket av ingefäran och kanelen samt 1 msk kardemumma

3dl socker
2dl farinsocker
1msk bikarbonat
14dl vetemjöl
Så här gör man degen:
Smält margarinet (går garanterat att byta mot vanligt margarin eller smör) i en kastrull tillsammans med sirap och kryddor och häll sedan i vattnet.

Mät upp socker, farin och bikarbonat i en bunke, och rör i vätskan från kastrullen. Tillsätt sedan mjölet, lite i taget. Efter det ska degen vila (om man vill baka kakor av den;)) minst över natten men gärna längre! 200-225 grader i ungefär 5 minuter.
Angående olika sätt att krydda sin deg....
En deg som jag provade tidigare hade jag i pommerans men ha inte större mängd av den än nejlika för det är en stark krydda!
Jag har spanat in lite andra (engelska)pepparkakor och de kryddar mycket med muskot, kardemumma, och rivet skal av apelsin eller lime. Det ska jag prova på nästa deg!
Något annat som jag kommit på efter hand är att prova att byta ut sockret mot muscovado och sirapen mot mörk brödsirap eller melass...
Det är så roligt att exprimentera!

Topplista för Bloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar